Respekt: co oči uvidí, srdce zabolí

S pompou ohlásil Respekt ve svém posledním čísle (14/07) výrazné rozšíření a obměnu obsahu. Pravidelný čtenář by měl jásat, pokud by však se zmíněnou změnou nepřišla také neuvěřitelná degradace grafická: z časopisu, který téměř vždycky byl odlišný od ostatních a který jako jeden z mála přistoupil relativně nedávno k odvážnému a modernímu redesignu, se stal rázem časopis tuctový, časopis s grafikou typu "jak pejsek s kočičkou vařili dort": linky, obdélníčky, prázdné pruhy, směs písem... Kolik úprav časopisů znáte, tolik jich najdete v Respektu. Buď je to omyl a do tiskárny odešlo nějaké zkušební číslo, kde si grafička hrála s nápady, anebo je to signál předsmrtelné křeče. Do budoucna má být prý Respekt barevný – půjde-li dál směrem, který naznačilo poslední číslo, zřejmě ho neodlišíme od barevných letáků vkládaných do schránky, kde se grafický nápad a řád hledají jen těžko. Škoda, byl to dobrý časopis...

9 komentářů:

Jakub Krč řekl(a)...

K tématu se shodou okolností vyjadřuje (lépe a šířeji) Filip Blažek na Typo.cz:

"Grafika bez respektu

Týdeník Respekt zažívá složité období, ve kterém se mění vlastníci, šéfredaktoři, ale také počet stran a struktura časopisu. Plánovaný přechod na barevný časopis běžného formátu se stále odkládá, přestože již byla zorganizována soutěž a vítězné studio ReDesign připravilo a před několika měsíci odevzdalo zdařilé a funkční řešení grafické úpravy.

V pondělí 2. dubna 2007 se v souvislosti s rozšířením počtu stran z 24 na 32 odhodlal Respekt k jakési mezifázi grafické úpravy, která je hybridem mezi současnou novinovou, výrazně černobílou úpravou, budoucí barevnou podobou od ReDesignu a egem art directora. Autorka této změny, Mira Antonović, dokázala neuvěřitelným způsobem zkazit původní jednoduchou a vzdušnou úpravu zavedením naprosto nesourodých prvků, které z Respektu udělaly učebnicový příklad, jak nemaji vypadat noviny. Antonović šla tak daleko, že pro některé elementy používá písmo, které je převzaté z úplně odlišné koncepce od ReDesignu! Nesmyslných prvků je ovšem mnohem víc: některé linky mají jinou tloušťku než všechny ostatní, poměr velikosti písma a řádkového prokladu je u nových elementů jiný než u původních, náhodně vybrané titulky jsou nyní zarovnány na střed, byť dosud byly všechny zarovnány doleva; mohl bych dlouho pokračovat.

Mira Antonović bohužel nepochopila, že grafickou úprava novin a časopisů netvoří jednotlivé prvky, jako nadpisy či popisky k fotkám, ale že design periodik je promyšlený koncept, kde všechny prvky grafické úpravy musejí být ve vzájemném souladu nejen mezi sebou, ale i s architekturou stránek a strukturou celého časopisu. Necitlivými a nekoncepčními změnami Antonović nejen znehodnotila práci týmu, který na koncepci designu pracoval několik měsíců, ale také naznačuje, jakým způsobem asi bude dodržovat návrh ReDesignu, bude-li vůbec zaveden. Bez pokory a respektu k práci jiných se práce art directora dělat nedá.

Je jasné, že změna obsahu Respektu vyvolala i potřebu upravit některé stránky. Otázkou je, proč se časopis odhodlal ke změně tak nekoncepční a necitlivé. Úprava Respektu mi připomíná starý domek s pečlivě provedenou historizující fasádou, do které barbarský majitel zasadil třídílná okna z paneláku. A to je škoda, protože kvůli této lhostejnosti k vlastnímu designu ztrácí Respekt hodně ze své výjimečnosti a propadá se do šedi a průměru českých periodik."

Jiří Bureš řekl(a)...

Nic neočekávaného. Naplňují se slova bývalých redaktorů o konci Respektu. Z originálu se stává tuctový šunt.

Jakub Krč řekl(a)...

Na typo.cz diskuse pokračuje reakcí pana Tomáše Šídla - stojí za přečtení: Blažka má za "umělce", kdežto Respekt má být "pro lidi". Blažek na obludně nekompetentní reakci slušně a věcně argumentuje zahraniční zkušeností. Proti plku staví poučenost. U nás však asi bude bohužel vítězit manažerský plk.

Franta Storm řekl(a)...

Přátelé, já jsem taky zastáncem staré koncepce Respektu a protestuji proti jeho přesunu do komerčního formátu. On to neměl ten Schwarzenberg pouštět.
Minulý týden mi volala pí. Mira Antonovič a lámanou češtinou mě žádala o výrobu originálního písma v DEVÍTI řezech, že mám na to měsíc času a že dostanu málo peněz, tak jsem se ptal jestli o tom ví studio ReDesign, ona odpověděla že ten návrh studia ReDesign už je zrušený, že tu grafiku budou dělat znova. Přirozeně jsem z toho vycouval a odepsal jí ať si koupí nějaké hotové písmo. Vůbec nevím kdo to je ta paní Antonovič, z mailu a z telefonu to vypadalo jakoby přijela včera do Čech, ale odněkud z Marsu nebo co.
Vypadá to, že se Respekt dostal do nesprávných rukou, stejně jako autorská práva na Karla Kryla, která jeho hloupá vdova prodala hajzlovi Landovi, a tak už to na světě chodí. Zůstanou jen vzpomínky na dobrý časopis.

František Štorm 27. 4. 2007

Honza Šturc řekl(a)...

Za Marsem, jak popisuje František Štorm, ze kterého pí. Mira Antonovič přišla, a jak vidno na kterém stále jednou nohou lpí, se skrývá plátek DOMA atd.

Honza Šturc

Martin Pecina řekl(a)...

Původně jsem se nechtěl k tématu vyjadřovat, protože je mi Respekt docela ukradený (čítával jsem jej velmi nepravidelně a bez většího zájmu). Každopádně dosavadní úprava patřila, myslím, k tomu nejlepšímu, co je u nás v oblasti novinového designu k vidění. Ale docela mě zaujaly informace, které se prostřednictvím Filipa Blažka a zdejší diskuse dostávají na povrch...

Aktuální číslo jsem viděl v knihovně. Obálkou počínaje a „mixem textových, grafických a dalších prvků“ konče je celá původní koncepce pokažená. Paní Antonović taky neznám a netroufám si ji na základě kusých informací nějak soudit, ale následuji-li odkaz pana Šturce na ten divný plátek Doma atd., tak už pohled na zoufale necitlivě upravenou hlavičku ve mně vzbuzuje spíš lítost. Jestli mě nešálí zrak, tak používá (hyzdí) nějaké páně Štormovo písmo (Jannon?), což je s ohledem na jeho příspěvek výše komické dvojnásob.

Šimon Sedláček řekl(a)...

Mm, pokud se Respekt bude lépe prodavat, tak jeho nynější grafiku současné redakci těžko vymluvíme (ješte jsem ji neviděl). To je podobné jako s někdejšími časopisy pro děti Mateřídouška a Sluníčko. Základní problém je v přesunu časopisu do jiných rukou a tedy jeho komercionalizaci, aspoň jak jsem tedy pochopil. Lidé dnešní doby kvalitní věci, které slouží svému účelu, prostě neocení. Je to začarovaný kruh.

Jan Kubeš řekl(a)...

Me tedy tento vyvoj nijak neprekvapuje. Respekt se stane tim, cim je vetsina ostatnich casopisu, plytkym vesakem na reklamu, ktery bude tezit ze sveho nekdejsiho jmena. Clanky musi byt kratke, dlouhe nikdo necte, a musi nam zbyt misto na inzerci! Design musi byt zamenitelny, bile vrany maji spatnou prodejnost a nejlepe vubec zadny, jelikoz ten zasahne nejvetsi cilovou skupinu, nevyvola u ctenaru negativni reakce a je navic zadarmo. Prioritou obecne a pochopitelne neni kvalita obsahu, ale vydelane prachy. Presvedcenim vsech dnesnich Sidlu je, ze dobry design je zbytecna vec, ktera stoji moc penez.
Ta jeho odpoved Filipu Blazkovi rika o jeho pohledu na design vse - bohuzel v dnesni dobe je to u takzvanych vydavatelu uzus.

Anonymní řekl(a)...

Diky za zajimavy blog